tag:blogger.com,1999:blog-9095406455460081151.post2616942885733722786..comments2023-10-26T02:55:16.453-07:00Comments on Sorgenfri vgs: Hver gang du åpner munnen utøver du ledelse…Alvarohttp://www.blogger.com/profile/14089413140780157800noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9095406455460081151.post-50256390288187751732010-09-08T15:45:45.289-07:002010-09-08T15:45:45.289-07:00Vi bør nok inn på de fleste arenaer.
Som det så fi...Vi bør nok inn på de fleste arenaer.<br />Som det så fint står i Stortingsmelding nr 17 (s 63) ”Eit informasjonssamfunn for alle” (2006-2007):<br /><br />”Skuleleiaren står sentralt i utviklinga av skulen som kunnskapsorganisasjon, og har blant anna ei viktig rolle i korleis IKT vert integrert i undervisning og læring. Skuleleiing handlar derfor både om teknologi, pedagogikk og organisasjon.”Mixmasterhttps://www.blogger.com/profile/09978369309036828068noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9095406455460081151.post-7848791821223084722010-09-07T01:11:17.738-07:002010-09-07T01:11:17.738-07:00Du skriver at "ledelse i klasserommet er ikke...Du skriver at "ledelse i klasserommet er ikke mindre krevende enn den formelle skolelederens oppgave" - det er jeg helt enig i. Å være leder betyr å ha eller å ta ansvar, om man er seg det bevisst eller ikke. <br />Hvorfor kan en få inntrykk av at en del lærere er uvillige når det kommer til å ta ansvar i klasserommet? Jeg tenker f.eks. på dette med å lede elever i digitalt læringsarbeid, en ansvarlig lærer må kunne tørre å påta seg lederansvar for dette selv om han/hun ikke føler seg helt digitalt kompetent. Lederansvaret hører inn under voksenrollen og det er kvalifisering nok i påvente av at en blir mer digitalt kompetent :-)jannehttps://www.blogger.com/profile/15838056713523591625noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9095406455460081151.post-35344917727553449162010-09-06T07:48:25.661-07:002010-09-06T07:48:25.661-07:00Vi har i hvert fall muligheten til å kunne nå den ...Vi har i hvert fall muligheten til å kunne nå den enkelte med informasjon. Dette åpner for en mye mer direkte og tydelig kommunikasjon ut i elevgruppen og kollegiet. <br />Det blir delvis en skriftliggjøring av hva vi forventer. jeg ser at alle de elevene jeg har ansvar for vet hvem jeg er og ganske mye om hvordan jeg er også. <br />En fare jeg ser er at det blir så greit at den som er leder kan formidle all informasjon. Dermed er det en del oppgaver som blir løftet unødig høyt opp. <br />Ellers er det en strofe av Prøysen som slår meg:<br /><br />Men rett som det var kunne strømmen bli borte<br />og da mått`n mjølke for hand. <br /><br />Vi melker ikke for hånd lenger og det betyr at vi gjør oss avhengige av et system som trenger stadig vedlikehold og fornyelse. <br />Det er også en ledelsesoppgave å sørge for at systemet faktisk snurrer rundt. Det er en annen side ved synligheten.Michaelhttps://www.blogger.com/profile/12371254859936727599noreply@blogger.com