lørdag 2. oktober 2010

Digitale skiller?

Michael og jeg er internasjonale, reisende og metaforiserende for tida, førstnevnte dog noe mer måteholden med metaforene. Men jeg likte godt beskrivelsen av spennet mellom den ekte opplevde fjellturen og på den andre siden den digitale planlegginga for utvekslingsbesøket fra den nederlandske skolen.

Etter en drøy uke på reisefot i Frankrike sitter mange inntrykk igjen. Natur og kultur er variert og mangesidig, et land du ikke blir lei av. Men jeg senser at det ulmer sosialt. De siste dagene tilbringer jeg i Caen, Normandie, på besøk hos en av lærerne ved vennskapsskolen vår her. Besøket på Le Memorial, et moderne museum med fokus på invasjonen, strendene, Jour J (D-dagen) og slaget om Normandie, var som en reise hundrevis av år tilbake hva gjelder kommunikasjonsteknologi i krigssammenheng. Men budskapet ble formidlet med moderne medier på en imponerende måte.

Det sterkeste er de menneskelige vitnesbyrdene fra lokalbefolkningen i Caen og Normandie. De som fikk betale prisen for invasjonen med uttalige tap av sivile og utbombede byer. Den dag i dag ligger det bomber overalt, og en kollega måtte evakuere huset sitt tidligere i år pga funn av bombe. Så krigsteknologien var moderne og effektiv nok!

Fransk skole og digital læring: vår vennskapsskole med ca 1800 elever har et dusin stasjonære elevmaskiner på biblioteket. Det er det. C'est tout. Forbudt med egne maskiner på skolen. Forbudt med bruk av sosiale medier. Forbudt å bruke skolens elevmaskiner uten oppsyn av lærer. Franske lærere bekoster selv sine bærbare dersom de ønsker å bruke slikt, i likhet med lærebøker, penner og blyanter også da. Elevene er lydige når læreren ser dem. Tror Frankrike skårer bedre enn oss i mange av de internasjonale undersøkelsene. Lurer litt på hvem som lager undesøkelsene og hvilket design de har...

Med sideblikk til Frønes og digitale skiller, i dette tilfellet mellom fransk og norsk skole: Frankrike er et ganske utviklet land (!) og kanskje kan ikke digitalisering forventes å gå rett fram og uten noen motforestillinger nå og da. For meg skal ikke skolen være motkultur, men også i en medkultur må digitalisering skje i en kontekst av organisk sammenheng. Verdisettene utfordres av teknologien på alle områder, og med Sigrid Undset mener jeg jo at "sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker anderledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle" Selv om mitt hjerte har en stadig større plass for det digitale, tenker jeg av og til: Festina lente!  

Maskinen min snakker plutselig fransk til meg når jeg blogger her, og det er jo litt kult så lærer jeg med IKT-uttrykk på fransk. Minikurs kommer om noen dager for de som måtte være interessert. Følg med.

3 kommentarer:

  1. Stort skille mellom den franske og norske skolehverdagen, ser det ut til!
    Hvordan tok lærerne/elevene det når de fikk vite om deres norske forhold: pc-tetthet, hva som er lov ikke lov?
    Jeg kan jo bare tenke meg hvor hemmet jeg hadde følt meg som fransk lærer/elev...
    PS. Jeg var på forhåndsbesøk på vår partnerskole i Dijon i januar - jeg fikk IKKE tilgang til deres nettverk med min pc der, nei (jeg var rimelig utsultet når jeg ankom hotellet på kveldstid, og møtte et megatreigt trådløst nett).
    MEN, siden vi nå har blitt partnere i Comenius, har rektoren lovet (og anskaffet) trådløst nett til vi ankommer igjen om to uker. I tillegg har skolen gått noen runder med driftspersonellet (IKT) vedr. vårt behov for å benytte sosiale medier og et utall av web 2.0-applikasjoner, både mens vi er på stedet, men også fordi deres egne lærere/elever ikke kan være hemmet fra å delta fullt ut i prosjektet vårt.

    SvarSlett
  2. Etter å ha vært med på en skoleutveksling i Frankrike som 16-åring, kjenner jeg meg igjen i beskrivelsen av fransk skole. Autoritær og gammeldags.
    En venn av meg som nylig har studert med franskmenn sier at de er meget preget av det. Det er lite rom for egne meninger og utradisjonelle løsnigner.
    Det franske skolesystemet blir diskutert i en artikkel i siste nummer av the Economist. De peker på mye av det samme. De siterer Peter Gumbel som skriver at skolen er streng og autoritær. De har et stregt vurderingssystem. Det skader elevenes moral, selvtillit og ytelse. En annen som har skrevet om fransk skole er Richard Desconings. Han skriver at skolesystemet der lærer opp generasjoner av bekymrede ungdommer, som er bekymret for sin fremtid, føler seg behandlet som tall og mistror både hverandre og systemet.
    Systemet kan fungere godt for de som er virkelig skoleflinke, men for de andre blir det en prøvelse.
    Det du skriver om forholdet til PC synes jeg er meget interessant, for det passer nesten skremmende godt inn i den diskusjonen vi har om ny teknologi som redskap til å bryte ned autoritære og stivnede strukturer.

    SvarSlett
  3. jeg venter på minikurset jeg...

    SvarSlett