onsdag 27. oktober 2010

Web 2.0

hvilke steder bruker de digitalt innfødte?
En liten runde blandt elever på andre trinn, medier og kommunikasjon i Asker ga følgende resultat.

Twitter bruker de ikke. De oppfatter den som rotet og uoversiktlig. De bruke rfacebook i stedet.

Nettby bruker de ikke og mange har aldri vræt der. Det har dårlig rykte og regnes som et sted for fjortiser, pederaster og folk fra landsdeler som de ikke identifiserer seg med.

Flickr bruker de mye. Den er praktisk. For en grei sum kan man slippe reklame. De bruker den til å legge ut bilder. fordel at den har en mye bedre politikk for opphavsrett enn facebook.

My Space traf ikke i Europa, antakelige fordi den var mer komplisert enn facebook. brukes mest til å promotere musikk. Fader ut etter 2008, da Facebook gikk forbi.

YouTube ser de masse på. Har ikke lagt ut ting der selv. Synes det blir mye fjas der. Vanskelig å bli tatt seriøst der. Om man er 14 rå og har regulering og legger ut seg selv får man problemer.

Facebook. Mange bor der. Er der hele tiden. Legger lett il venner. Har mellom 100 og 800 venner. Litt problem når noen ber deg legge dem til og du ikke vet navnet på dem (ex. barn på skatebanen som gjerne vil bli venn). FAcebook er veldig stort og det viktigste er alle er der. Vil holde seg til det kommer noe annet som dekekr behovene bedre.

8 kommentarer:

  1. hi hi - nå er jeg også på fæisbukk!

    SvarSlett
  2. Blir spennende å se hva som overtar hvis det er sant at facebook er på vei ut. Hvor mer online kan man være? ;o)

    SvarSlett
  3. http://nettby.no/community/article.php?community_id=19&id=2758078

    Nettby legges ned. Det svinger fort i den digitale verden.
    Facebook har kanskje mulighet til å leve lengre for det mediet har i tillegg til ungdommen mange "eldre" brukere og hos oss går verden litt saktere.

    SvarSlett
  4. De sa vel ikke at Facebook er på vei ut, men de har et høyst pragmatisk forhold til stedet. Pluss er at alle er der. Minus er rettigheter til bilder osv.

    SvarSlett
  5. MK-klassen sier ikke det, men Tony Perkins sier det i linken på grunnlag av en undersøkelse gjort av analysebyrået otxresearch.com.

    Og derfor spørsmålet om hva som evt kan overta og om "det nye" er om mulig mer online enn det vi har med Facebook.

    SvarSlett
  6. Dette var interessant synes jeg. 2.år på videregående disse elevene. I går kveld hadde jeg gleden av å delta på foreldremøte på min egen sønns skole, han går andre året på videregående. Jeg må si det var en heller deprimerende opplevelse. Lærerne informerte om at de helst så at elevene ikke brukte pc på skolen. Det beste var hvis elevene noterte med blyant på papir på skolen og heller "førte inn" notatene på pc når de kom hjem!! De hadde jo hørt om noe alle elever skulle lære (de fem grunnleggende ferdigheter), det var noe med å lese og skrive..!! De var mest opptatt av å fortelle foreldrene om hvor dårlig det kom til å gå med elevenes håndskrift hvis de skulle fortsette å bruke pc. Ja folkens..dette er 2010. Det er bare å kneppe hender og håpe at elevene holder ut! Når vi da vet hvor gode ferdigheter elevene har og hvor stor deres digitale kompetanse er blir dette helt feil. Hva skal man gjøre?

    SvarSlett
  7. Til Frøken Fryd. Dette var meget interessant. Du drar oss rett inn i problemstillingene som Kjell Atle Halvorsen tar opp i artikkelen om kompetent klasseledelse.
    Hva skal man gjøre? Vi er i en fase med prøving og feiling i forhold til hvordan elevene skal bruke de digitale arbiedsredskapene. Diskusjonen hos oss går mye på når skjermene skal være oppe og nede.
    Jeg hørte om en skoleledersamling, der foredragsholderen snakket om at hun hadde full styring og at alle elevenes skjermer skulle være nede når hun snakket i klasserommet. Samtidig satt tilhørerne på samlingen med skjermene oppe og sjekket mail osv.
    Jeg har ingen fasit, men jeg synes selv at PC brukes best til selvstendig arbeid.

    SvarSlett
  8. Ja, jeg er enig med deg. Vi står midt i kjernen av klasseledelse i det digitale klasserommet. Svaret må vel være at læreren må ta ledelsen. For øvrig likte jeg godt den artikkelen til Kjell Atle. Den egner seg godt til refleksjon i rektorkollegiet og i personalet forøvrig.

    SvarSlett